Friday, June 5, 2009

Waiting lists for the things that I want to buy

Ada dua benda yang sering saya fikir utk beli sampai 'tension' sbb sikap saya yang tk sabar2 nk beli 2 benda tu walaupun saya sebenarnya boleh hidup dengan gembira tanpa 2 benda tu. Hehehe..

1. Rumah


Sering survey kat internet harga rumah kat Kelantan dekat this link(http://nschomes.blogspot.com/). Dekat bandar Pasir Mas, harga rumah RM178,000. Harga dia quite ok kalau nk compare dengan tempat lain sbb rumah ini rumah banglo 1 tingkat dengan 3 bilik tidur dan 2 bilik air.


Tapi saya rasa perlu simpan duit dulu kot sebelum beli, at least 10% dari overall price. Kalau saya simpan RM 300 sebulan, setahun dapat RM 3600. So, by 5 years akan dapat RM 18000. Hmm....tapi 5 tahun lagi harga rumah still maintain macam skrg ke? Entah2 dah mahal time tu...Huhu. 5 tahun lagi may be saya pon dah berubah fikiran.

Inilah rumah yang dimaksudkan. Tkde la grand...but just nice to build up and raise a family

2. Mesin jahit


Nak sangat beli mesin jahit. Keinginan yang melebihi benda-benda lain. Sebab harga dia RM2000 ++, so saya tak beli lagi. B4 saya pergi Sabah hari tu, saya dah hampir2 nk beli secara monthly installment, tapi stop sekejap bila fikir saya belum pandai menjahit. Takut tak berbaloi beli, lepas tu tk fully utilize. So, better belajar menjahit dulu la.

Belajar menjahit pon, I can't start it so soon because in June, I will travel a lot. Next weekend, saya akan balik Pasir Mas. So, kelas jahitan pada Jumaat mlm (12th June ni) akan burn. The weekend after that, saya akan balik KL, rumah kakak sbb 22nd June saya ada FAT kat Butterworth, Penang. So, kelas jahitan pada 19th June akan burn. So, saya dpt conclude yang kelas jahitan saya akan dapat dimulakan pada 26th June. Insyaallah, kalau ada slot kosong.

Tak sabar nak belajar menjahit, rasa mcm nk ambil diploma dalam bidang fesyen plak. Hehe...Saya rasa macam tu sbb kelas saya ini mmg ada exam lepas saya habis setiap modul dan akan diberi sijil. Kalau tk pass exam, nnti kena repeat modul yg sama. Kelas jahitan dan sulaman yang dimaksudkan ini ada kat Piasau Utara. Saya dan Naz dah pergi survey, mmg bagus dan convenience.

Nasihat buat diri sendiri : Buat la apa yang saya suka, asalkan ianya tk bertentangan dengan syariah dan tidak mengabaikan career saya sebagai engineer.

1 comment:

  1. hi ruby, asal tuka blog nie? huhu... btw kunaz dh bli mesin jahit tue. it feels so much better when u have it. maybe sbb mmg kunaz mmg dh lama nak kot. arini dah belajar seme function tue. ade 24 function and can be learnt all in one day only! sbb mesin ade depan mata kan.

    kunaz pun cam nak try2 jahit kt umah lu before pegi kelas, so takde spent masa lama sgt kt klas utk blaja mende basic kan.

    psl beli mesin, if dh set mind in future mmg nk bli, baik bli je ruby. sbb mmg akan bli pun kan, and kebetulan tgh promosi. unless ruby set mind akan bli bile rase bleh blaja menjahit. cam kunaz, kunaz set mind akan bli and akan belajar sampai pandai. huhu...

    mari2 belajar menjahit. best best! heeee...

    ReplyDelete