Wednesday, December 2, 2009

Persahabatan dan perjuangan

Assalamualaikum....


Sila hayati dua potong ayat yang dipetik dari Surah Al-Qasas, yang menceritakan kisah Nabi Musa memohon kepada Allah supaya saudaranya, Nabi Harun diutuskan bersama-samanya untuk membantunya menyampaikan risalah dakwah.


Dan saudaraku Harun, dia lebih fasih lidahnya daripada aku, maka utuslah dia bersamaku sebagai pembantuku untuk membenarkan (perkataan)ku; sungguh, aku takut mereka akan mendustakan ku.


Ayat 33, Surah Al-Qasas


Dia (Allah) berfirman, Kami akan menguatkan engkau (membantumu) dengan saudaramu, dan Kami berikan kepadamu berdua kekuasaan yang besar, maka mereka tidak akan dapat mencapaimu; (berangkatlah kamu berdua) dengan membawa mukjizat Kami, kamu berdua dan orang yang mengikuti kamu yang akan menang.



Ayat 34, Surah Al-Qasas



Pentingnya kita mempunyai teman dalam setiap perjuangan…....


Manusia yang paling baik adalah manusia yang bermanfaat kepada orang lain, kata2 bedtime story yang disampaikan Ummu Uwais tidak lama dulu…….kalau bermanfaat dekat sahabat sendiri, lagi la bagus kan……



Indahnya persahabatan Rasulullah dan Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Di waktu bersembunyi di Gua Thur semasa hijrah dari Mekah ke Madinah, Saidina Abu Bakar terpandang seekor ular keluar dari lubang berhampiran tempat Rasulullah tidur. Beliau lantas menutup lubang tersebut dengan kakinya kerana bimbang ular itu akan mematuk kaki Rasulullah. Lantaran menahan kesakitan yang teramat sangat, air matanya mengalir jatuh ke pipi Rasulullah dan baginda terjaga dari tidurnya. Peristiwa pengorbanan ini tercatat dalam Surah At-Taubah, Ayat 40.

Okla, setakat itu dulu sharing saya buat kali ini.







No comments:

Post a Comment