Wednesday, April 14, 2010

Aku rindukan sahabat2 ku...

Saya dan Leen semasa farewell Mr Saheed
Assalamualaikum....

Akhirnya, kerjaku dekat Betty berjaya di'commission' last Sunday (11/04/2010).

Isnin itu terus masuk office, masuk office terus cari kawan2....Argh...rindunya dekat kawan perempuan. 9 hari kat offshore tk jumpa kawan perempuan pun.Asyik jumpa kawan lelaki jer. Letak jer beg, terus cari Cinet. Kat tmpat Cinet, terjumpa ngn Ira sekali. Ajak diorg pergi breakfast. Time tu diorg tgh mkn roti. Tp saya rasa diorg pon rindu kat saya, sbb tu diorg setuju nk spend time breakfast with me that morning.

Time lunch pergi lunch dengan Leen, rindu kat Leen jgk....Leen kat teruknya kulit Rubi. Aku gelak2 jer. Leen ckp lagi kesian kat kulit. Hrmm...apa yang Leen ckp tu betul. After 9 days dekat offshore, mmg kulit muka dan tangan rasa mcm bertambah gelap dan kasar. Sukma pon kata mcm tu jgk...."Kulit akak makin gelap". Tapi tkpela, tk kisah sgt pon, nnti okla balik tu. Korbankan kulit demi mendapat ilmu dan pengalaman berharga sebagai seorg engineer.

Chatting dengan Salwa jgk through communicator.

Ptg tu pergi jumpa Ummu Uwais, tk sabar lagi nk jumpa dia since dah lama tk jumpa dia sejak beberapa bulan lepas. Ummu Uwais demam ptg tu, kesian dia. Tapi dia berseri2, maklumlah sudah bergelar seorg isteri. Perjumpaan dengan Ummu Uwais seperti biasa adalah amat menenangkan hatiku. Kata2 dia membakar semangat saya untuk bertambah rajin bekerja.

Saya bercerita dekat dia pengalaman di offshore. Saya ckp yg saya struggle to do the best while I'm at offshore sbb saya nk tunjuk dekat masyarakat yg 'Muslimah Can Do it'. Tapi dalam masa yg sama, saya tertanya2 diri saya sendiri, adakah jalan yang saya pilih ini betul, bolehkah seorg muslimah menceburkan diri dalam dunia pekerjaan yang dipelopori oleh golongan lelaki.

Jawapan Ummu Uwais menenangkan saya, “Jangan membazirkan kepakaran mu. Kita bekerja bukan untuk mencari duit semata-mata tetapi juga untuk menyumbang kepada pembangunan ummah. Cuba bayangkan semua wanita yang bekerja itu adalah wanita yang tidak mempunyai fikrah agama, tentulah tiada orang yang hendak membetulkan kepincangan masyakarat. Memang kita tidak menyampaikan dakwah semasa bekerja, tetapi sekurang2 nya kita menunjukkan contoh yang baik seperti menutup aurat, menjaga solat, bekerja dengan jujur dan sebagainya” Masyaallah, jawapan Ummu Uwais telah membuka mataku. Aku siap menambah lagi, “Betul ckp Ummu, kalau pasal jaga anak nanti, kita outsource la dekat maid, bagus apa dptlah maid itu mencari rezki”. Ummu Uwais tergelak2 dgn jawapan saya.

Selasa pergi offshore lagi untuk clear punchlist. Balik offshore, lepas solat dan makan, terus call sahabat baik since dekat university, Majidah. Cerita itu dan ini sampai pukul 11 mlm. Sahabat saya itu kata bila saya menjadi seorg isteri dia percaya saya akan menjadi isteri yang baik….Hrmm…saya antara percaya ngn tidak kata2 dia sbb saya rasa mcm saya ada ciri menjadi isteri yang suka membebel. Hehe. Dia kata dia believe saya tahu tanggungjawab seorg isteri dan dia nampak saya seorg yg suka berterus terang kalau ada yg saya tk puas hati.

Arini saya ambik cuti, sbb penat. Tak tahu kenapa penat. Org lain pergi offshore jugak, tp tkde la penat sampai kena ambil cuti. May be saya tk biasa lagi kot kerja kuat. Saya pergi keluarkan duit ASB sbb nk byr down payment kereta yang saya beli untuk Ayah. Tk sangka duit ASB saya dah byk, tiap2 bulan buat potongan gaji. Even dah keluarkan td, masih ada lagi baki.Lepas tu pergi Emart beli brg2 sket, kemudian nampak CD Ketika Cinta Bertasbih, terus beli. Pergi kedai buku beli majalah Nur dan akhbar I Luv Islam. Sapa nk pinjam CD, majalah dan akhbar, bagi tau la ye. Happy to lend it to all of you.

Best tgk Ketika Cinta Bertasbih, watak utama Anna Althafunnisa, cantik sgt!!!. Cuma saya susah sket nk pronounce Althafunnisa, apa ek maksudnya??

No comments:

Post a Comment