Sunday, April 18, 2010

Resipi Mee Celup

Sepatutnya, mee celup tkde telur rebus, tp nmpaknya chef ini telah meng'alter' sedikit bhn2 nya.

Assalamualaikum....

One of my favorite food. I think it only available in Kelantan, yg pakar dlm masak mee celup adalah Kelantan keturunan Siam….hehe. My friend Jid (yg ada darah Siam) kata, mee celup yg paling best adalah kat Pasir Mas which is at my hometown. Pasir Mas adalah salah satu bandar yg hampir dengan Golok, Thailand.

Mee celup adalah berbeza dgn mee sup sbb ianya tidak dimasak, mee celup hanya direndam dengan kuah soup apabila kuahnya sudah masak. Semua bhn2 nya tidak dimasak bersama2 kuahnya, termasuk sayur kangkung dan ikan bilis. So, mmg fresh la mee celup ni.

Yg kena ada dlm mee celup adalah kangkung, cili hijau jeruk, ikan bilis goreng, kacang tumbuk. Tak sabarnya nk balik Pasir Mas.


Cara-cara membuatnya:


Terlebih dahulu sediakan sup. Rebus perut lembu (or tulang lembu) dan daging lembu sehingga empuk. Rebus bersama rempah sup (bunjut).

Cara-cara menyediakan mee celup


Keluarkan perut lembu dan daging lembu dari kuah sup yang telah masak, hiris perut lembu dan daging lembu halus-halus, tapi jgn halus sgt. Celupkan mee kuning, bihun, kuew tiew ke dalam kuah sup, kemudian angkat dan toskan. Lepas tu, masukkan dalam mangkuk dan tambahkan kangkung,kacang tumbuk, ikan bilis goreng, bawang putih goreng, cili jeruk, perasa (garam,gula dan serbuk perasa), daun bawang dan perahkan sedikit limau nipis. Last sekali, curahkan kuah sup (panas) tadi ke atas campuran bahan2 mee celup di atas.

p/s: Tulis resipi macam pandai masak, padahal nk goreng ayam pon tk pass. Actually, saya selalu tgk makcik2 kat Kelantan menyediakan mee celup, mmg ada kelas. Cara penyediaannya nampak so fresh.

No comments:

Post a Comment