Saturday, September 12, 2009

Saya dan Program Ramadhan Donation

Assalamualaikum....

Pagi ni saya bangun dengan bermalas-malasan....Arghh, saya kena mengorbankan weekend utk org lain lagi. Ntah, kenapa saya malas.Mungkin, saya perlukan rehat, mungkin saya perlukan masa untuk siapkan kerja2 office yg bertimbun2, mungkin saya perlukan masa untuk pergi shopping dan pergi kelas jahitan.


Lagipun, semalam saya tersedar jam 12.45 pagi. Saya bangun solat Isyak dan baca Quran sampai jam 2 pagi....Saya tidur balik dan bangun pukul 4.20 pagi....Sahur dan tk tidur sampai jam 7 pagi....Sambil baca buku atas katil, rasa mengantuk dan tertidur sampai jam 8.09 pagi. Arghh....malas nk bangun. Sejak akhir2 ni, saya tk pernah tidur selepas Subuh tapi hari ni tak tahu kenapa saya malas. Dalam hati,saya takut dengan tindakan saya tidur selepas Subuh takut otak saya jadi lembap...Tapi, tk larat nk bangun...Huwaa...pastu teringat kat kerja2 office yg sudah dekat dengan due date...Huhu. Teringat jgk yg esok petang saya akan buat majlis buka puasa kat rumah saya. Saya nk masak tom yam, ikan bakar dan sayur campur....Saya tk pandai masak, cmne ni????Rumah pon tk kemas lagi....Mcm mana ni??Tertidur balik sampai 8.20 pagi.

Tapi kerana work in a team, saya terpaksa la menyertai program tersebut dengan hati yg tak ikhlas....Huhu...tetapi dlm perjalanan pergi office saya cuba pujuk diri..."Ini peluang baik untuk mendekati masyarakat, mungkin ada kebaikan yg boleh saya perolehi dr program ini, saya akan lebih mengenali Miri dan sebagainya....."
Dalam van...saya ditegur oleh kerana lambat...Aduhhh...lagi la saya bad mood...Hahaha.....Tapi bila ingat balik pesan ayah dan my big brother iaitu, "Dalam apa jua situasi, jgn tunjuk muka bad mood, kena tunjuk muka ceria lebih2 lagi kalau kita nk pergi tolong orang susah, kalau nk tunjuk muka masam, baik jgn pergi, duk diam2 kat rumah, badan tk penat, org pon tk sakit mata tgk muka kita....". Nasib baik ayah dan abang pernah bagi ceramah kat saya masa saya remaja dulu.

Ya Allah, betapa lemahnya diri saya........mengikut perasaan dan pentingkan diri sendiri. Cubalah tgk kaum ibu, sanggup tinggalkan suami dan anak2 di waktu weekend demi program ni.
Alhamdulillah, program tersebut diselesaikan dengan jayanya pada jam 12.30 tengahari. Program ini adalah kerjasama PETRONITA dan BAKIP. Orang kuat program adalah Kak Jess dari PETRONITA, orang kuat dr sebelah BAKIP saya tk sure sapa....Program menjadi lebih bermakna bila our GM dan SKOMC (BFA) turut sama turun padang menyertai program donation itu.
Bersama Kita Dekati Masyarakat...
Moga saya akan insaf....dan mintak maaf dengan sikap saya yg agak bermalas-malasan
Ini org kuat program...Kak Jess yg sentiasa ceria...
Ini pula GM PCSB SKO, PETRONITA Chairlady dan Assistant Chairlady kat salah sebuah rumah yg kami lawati

Brg2 donation

Tugas saya hari ini adalah ambil gambar...tapi tk byk gambar saya ambil sbb saya tk reti nk cari sudut menarik bila ramai org.....

1 comment:

  1. tahniah..dapat melawan rasa sad dan bad mood bila ditegur.. bukan mudah tu..
    saya tau lady mesti sibuk dgn kerja yg menimbun ditambah extra job.. sabarlah ye..insya Allah Allah will reward u.. Ameen..

    ReplyDelete