Friday, February 12, 2010

My Understanding On Sekularisme

Assalamualaikum....
One more heavy topic to discuss. Let's me brainstorm my understanding of secularisme.
  1. The meaning of secularisme is the belief or concept that separate religion from their daily life. Dengan istilah mudah, bagi fahaman secularisme konsep beragama hanya semasa melakukan ibadat khusus sahaja seperti solat, puasa dsb, Tetapi semasa melakukan aktiviti harian yang lain seperti bekerja,berpolitik, makan, tidur, bermain dan sebagainya, konsep beragama dipisahkan atau ditinggalkan.
  2. Konsep secularisme adalah bertentangan dengan ajaran Islam kerana Islam merupakan satu tatacara hidup yg meliputi segala aspek kehidupan.
  3. Dalam Islam konsep beragama tidak terhad di masjid sahaja, tetapi ianya meliputi aspek tatacara perhubungan antara manusia dengan manusia, aspek ekonomi, aspek peperangan, aspek perkahwinan, aspek pekerjaan dsbnya.
  4. Cth aspek perhubungan antara manusia dengan manusia yang lain (Sabda Rasulullah : Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri)
  5. Cth aspek ekonomi, Islam melarang sistem riba dalam urusan perbankan. Islam melarang peniaga menipu dalam urusan timbangan.
  6. Kenapa secularisme dilarang???Ini kerana sistem secularisme akan menyebabkan kepincangan kehidupan manusia. Manusia yang lemah akan terus ditindas dan manusia yang kuat akan terus berkuasa. Dunia akan huru-hara kerana penipuan, rasuah dsbnya akan berluasa. Nasib wanita akan terancam kerana seperti yang saya katakan tadi secularisme akan memisahkan agama dari kehidupan harian, jadi hak2 wanita akan dinafikan. Cthnya hak untuk menutup aurat semasa bekerja, hak untuk dilindungi wali semasa menjadi musafir.

Jadi kesimpulannya di sini, mari lah bersama-sama kita membanteras secularisme dan cuba mengembalikan tatacara hidup seperti yang digariskan dalam Islam. I know it's hard, but let's us try it slowly. The first step may be try to perform Solat Fardhu punctually. When you hear the sound of Azan, leave all of our works, leave all of our meetings, leave all of tv programs, go to mosque/surau to pray.After perform Solat, we can continue our task.

No comments:

Post a Comment